Ayat 60 surah al-An'am firman Allah SWT yang bermaksud: Dan Dialah yang menidurkan kamu pada waktu malam, dan mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari, kemudian ia bangunkan kamu (dari tidur) padanya, untuk disempurnakan ajal (masa umur kamu) yang telah ditetapkan. Kemudian kepada-Nyalah tempat kamu kembali, kemudian ia menyatakan kepada kamu apa yang kamu lakukan.

Thursday, September 25, 2014

CACTUS

Ku minta kepada TUHAN setangkai bunga segar,

DIA beriku kaktus berduri,

Ku minta kupu-kupu,

Diberi ulat
berbulu,

Apabila aku sedih dan kecewa,

Kemudian kaktus itu berbunga indah sekali,

Dan ulat itu pun menjdai kupu-kupu yang cantik,

Itulah jalan TUHAN, indah pada masanya,

TUHAN tidak selalunya akan memberi apa yang kita harapkan,

Tetapi DIA akan memberi apa yang kita perlukan,

Kadang-kadang kita sedih, kecewa dan terluka,

tetapi jauh di atas sana segala-galanya DIA mengatur yang TERBAIK dalam kehidupan kita..

Monday, August 6, 2012

Bread Puding/ Puding Roti

Bread Puding

Bahan-bahan

5-7 keping roti
3 sudu butter
650ml susu segar/ susu cair
3 biji telur
30 gram gula (2 sudu besar)
30 gram kismis (2 sudu besar)
1sudu esen vanilla

Cara-cara

1. sediakan acuan. sapu la butter, tak bagi melekat
    sapukan butter pada roti. sebelah je. potong roti pada 4 bahagian.
    masukkan roti yang dipotong dalam acuan. setiap layer tabur la kismis.
   asingkan sementara.

2. guna bekas lain beb.
    masukkan telur + gula. pukul la samapai larut
    masukkan susu
    masukkan vanilla esen

3. Tuangkan larutan susu (2) ke dalam acuan (1). tuang slow2.
    Penyek2 sikit roti. jgn bagi timbul. (tp aku suka timbul. baru top dia rangup)
    Biarkan 5-7 minit. biar roti kembang.
   
4. Panaskan oven. 170oC.
    Masukkan (3) dalam oven. 30-35 minit
    Pastikan jangan asyik bukak tutup oven nnti roti kecut beb.......


5. Siap. Makan. makan la dengan sos vanilla/sos cokelat.
       Beli je... kebetulan kat rumah ada cokelat. so aku buat la sendiri...





sapu la butter



susun la. ikut cita rasa.


aku guna susu ni...... dutch lady. guna air soya pon oke


Rendam la beb. aku suka timbul. aku nyer selera beza ngan org beb...


ni dah masak dah. rangup amat kat atas beb...


aku letak cokelat.
sedap makan weyh...
aku suka letak dalam peti ais
atas cokelat. lps tu rangup. lps tu lembut. sejuk plak tu......

   
  

Puding Caramel



Puding caramel

 
Bahan-bahan
Gula (10 sudu besar)
250 ml Susu uht

Cara-cara

1. Caramel
Masukkan 5 sudu gula + 2 sudu air (5:2) (tp aku suka guna 4:2)
Panaskan guna api perlahan sehungga gula jadi warna perang
Masukkan dalam acuan (kena cepat, nnti keras plak)
Asingkan sebentar 

2. Puding
Gunakan bekas lain yer
Masukkan 3 biji telur + 2 biji telur kuning sahaja
Masukkan 5 sudu gula
Pukul slow2
Panaskan susu sambil kacau (ada guna air soya) jangan sampai mendidih
Masukkan bahan2 tadi dan kacau
Lepas tu tuangkan kedalam acuan yang ada caramel tadi...

Lps tu sila kukus selama sejam pada 160 celcius
Lps kukus sejukkan dan masukkan dalam peti ais
Lps tu telangkupkan
Lepas tu potong
Lepas tu makan la



Panaskan gula sampai jadi perang (gula hangus)

Gula hangus dimasukkan dalam acuan


3 biji telur + 2 kuning sahaja. kacau perlahan



Lepas panaskan telur+gula+susu



Kukus (aku tak cukup peralatan kukus, ala2 kukus la ni..)



Ni lepas 'kukus' macam hangus sebab aku kukus ala ala bakar... hahaha



Siap sudah


Sunday, March 25, 2012

Marinade BBQ



Resepi 0

Bahan-bahan

3kg  ayam
1 bawang besar
1 bawang putih
5 cm halia
3 sudu kecil serbuk kunyit
3 sudu besar serbuk jintan manis
2 sudu kecil serbuk jintan putih
2 sudu kecil serbuk ketumbar
2 sudu kecil garam
2 cawan gula
1 cawan madu


Kaedah
1. Ayam potong-potong kecil. (minta penjual ayam potong kecik2)
2. Kisar semua bahan-bahan di atas
3. Gaul dengan ayam
4. Perap. 4 jam minima. 24 jam just nice. 3 hari pun oke.
5. Bakar ayam. sebelum bakar celup sikit dengan minyak yang dicampur madu.
6. Makan.

**bole guna untuk daging/udang/ikan....



Resepi 1

Bahan-bahan ( 5-6 orang )




• 2.0 kg ayam
• 1 biji bawang besar (kalau bawang tu bersaiz kecil, guna 2 biji)
• 5 ulas bawang putih
• 2 cm halia
• 2 sudu besar serbuk cili (tak payah guna pun oke je...)
• 1 sudu kecil serbuk kunyit
• 2 batang serai
• 1 sudu besar serbuk jintan manis
• 1 sudu kecil serbuk jintan putih
• 1 sudu kecil serbuk ketumbar
• 1 sudu kecil garam
• 1 cawan gula



Cara-cara


1. Potong ayam mengikut kesukaan anda. Jika potongan tersebut besar-besar, kelar-kelar sedikit supaya ayam cepat masak. kemudian, bersih dan tos ayam tersebut.
2. Kisar semua bahan-bahan di atas sehingga hancur.
3. Masukkan bahan-bahan kisar tersebut ke dalam bekas dan campurkan dengan ayam.
4. Perap ayam tersebut 1 malam atau 2-3 malam di dalam peti ais.(lagi lama perap lagi sedap!)
5. Bakar ayam di atas bara api atau dapur gas sehingga masak. Selamat Mencuba!
6. Hidangan : cukup untuk 8 ketul "lamb shoulder" ataupun 12 ketul dada ayam



Resepi 2



Bahan-bahan


1 labu bawang besar
10 ulas bawang merah
7 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
2 batang serai
1 botol sos BBQ (saya guna jenama Knorr, perisa Traditional BBQ sebab setakat ni, cuma jenama ini saja yang saya jumpa logo halal. ada jual di pasaraya besar)
3 sudu besar gula perang (boleh diganti dengan satu ketul gula kabung)
3 sudu besar madu
1 sudu besar serbuk cili (boleh tambah kalau suka lebih pedas)
3 sudu besar mentega/margerin/minyak sapi
1/2 cawan kicap pekat manis (saya guna jenama ABC, boleh didapati diMakro)
2 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh serbuk lada sulah
3 sudu teh garam atau secukup rasa


Cara-cara

1. Kisar bawang besar, bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas & serai (tak halus sangat pun tak apa).
2. Gaul rata bahan kisar dengan semua bahan lain. 
3. Tuangkan ke atas "lamb shoulder" atau ayam dan perap selama 3 jam pada suhu bilik.


Tips tambahan
1. Perapan ni boleh juga guna untuk perap daging, sosej dan sebagainya.
2. Untuk ayam & daging, sebaiknya kelar-kelar sedikit isinya sebelum diperap supaya bahan perapan lebih meresap.
3. Untuk mempercepatkan ayam masak sewaktu dipanggang dan memastikan ayam tak jadi kering, sebaiknya kukus ayam yang dah diperap sehingga separuh masak dulu. Kemudian baru panggang.
4. Baki perapan boleh disimpan dalam peti sejuk bahagian dingin-beku untuk digunakan lagi pada masa-masa akan datang.
5. BBQ lebih sedap kalau diperap lama. Sebab tu, saya selalunya mula perap dalam 4 hari sebelum hari BBQ . Mula-mula perap selama 3 jam pada suhu bilik, kemudian saya masukkan dalam peti sejuk bahagian dingin-beku. Pada hari saya nak BBQ nanti, baru saya keluarkan dan biarkan ais mencair pada suhu bilik (jangan direndam atau dipanaskan).






*resepi sendiri dan resepi diambil drpd internet...

Monday, December 19, 2011

ZIKIR

DALAM kehidupan, kita sering menghadapi pelbagai masalah dan keadaan yang ada kalanya membawa kepada kekusutan fikiran. Akibat terlalu tertekan dengan masalah keduniaan boleh menjerumuskan seseorang ke lembah landasan yang bertentangan dengan kehendak agama.
Sebenarnya sebagai seorang hamba Allah kita ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dengan pelbagai kaedah dalam menjernihkan hati dan mententeramkan jiwa. Antaranya ialah dengan berzikir. Apakah yang dimaksudkan dengan berzikir?

Zikir menurut pengertian bahasa bermakna ‘ingat’. Jadi, berzikir itu ialah kita mengingati Allah dengan menyebut nama-Nya melalui pendekatan tasbih, tahlil, tahmid atau bacaan lain. Maksud zikir secara khusus ialah ucapan yang dilakukan melalui perantaraan lidah, mengingati Allah dengan hati atau melaksanakan sesuatu perbuatan dengan niat kerana Allah. Dengan berzikir akan mendorong dan menyedarkan kita untuk melakukan segala perintah Tuhan dan menghindari larangan-Nya. Ini secara tidak langsung akan mempertingkatkan mutu iman dan menambahkan rasa ketakwaan.

Allah sangat menyukai orang yang lidahnya sentiasa basah dengan zikrullah. Ingatlah bahawa Allah sudah menjanjikan ganjaran pahala yang banyak kepada orang yang berzikir. Hal itu jelas apabila Allah berfirman yang bermaksud: “Golongan lelaki dan wanita yang banyak berzikir kepada Allah, Allah janjikan bagi mereka keampunan serta ganjaran yang besar.” – Surah Al-Ahzab ayat 35

Jadi rebutlah peluang yang dijanjikan Allah itu agar kita sentiasa mendapat hidayah dalam kehidupan dan hati berada dalam keadaan damai tenteram. Allah menyatakan melalui firman dalam Surah Ar- Ra’d ayat 28 yang bermaksud: “Ketahuilah, dengan berzikir kepada Allah hati akan tenang.” Oleh itu, kita boleh menjadikan zikir sebagai wadah untuk menenangkan hati kita. Segala keserabutan fikiran dan kekeruhan hati kita damaikannya dengan berzikir. Insya-Allah hati kita akan kembali menjadi setenang air di tasik.

Pesan Imam Al-Bukhari: ‘Zikir adalah tugas harian setiap Muslim kerana ia mendatangkan kekuatan dan ketenangan. Berzikirlah setiap masa agar Allah sentiasa ingatkan kita setiap masa.’ Demikian indahnya wasiat beliau kepada kita semua. Biasakanlah hati dan lidah kita berzikir kepada Allah kerana inilah yang dituntut Allah kepada kita. Allah ada berfirman dalam Surah An-Nisa’ ayat 103 yang bermaksud: ‘Kemudian apabila kamu selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah ketika kamu berdiri atau duduk, dan ketika kamu berbaring.’

Insya-Allah melalui zikir kita dapat menyembuhkan penyakit hati daripada karat debu dosa yang dilakukan. Berzikir juga Allah janjikan akan mengangkat darjatnya seperti dikatakan oleh Rasulullah SAW: “Apakah kamu mahu aku ceritakan kepadamu berkenaan amal perbuatanmu yang terbaik dan yang paling bersih dalam pandangan Allah serta orang yang tertinggi darjatnya di antara kamu, yang lebih baik dari bersedekah emas dan perak serta lebih baik dari memerangi musuh kamu semua dan memotong leher mereka, dan mereka juga memotong leher kamu!” Kemudian sekalian sahabat bertanya: “Apakah itu wahai Rasul?” Baginda SAW menjawab: “Zikir kepada kepada Allah.” – Hadis riwayat Al- Baihaqi
Menurut Syeikh Hakim Moinuddin Chisti, melalui zikir seseorang itu akan mendapat 10 kebaikan. 


Antaranya ialah
[1] seseorang hamba itu akan dapat membentengkan diri daripada bisikan syaitan.
[2] Selain itu orang yang berzikir akan dilimpahi keredaan Allah,
[3] dimurahkan ruang rezekinya,
[4] membangkitkan aura sahsiah peribadi murni,
[5] dapat menghidup dan menjernihkan hati.
[6] Demikian juga katanya mukmin yang senang berzikir itu akan mencapai taraf hampir dengan Allah,
[7] mengelakkan diri daripada sifat mazmumah seperti mengumpat dan mengeji.
[8] Manfaat lain ialah seseorang itu akan berupaya membina fikiran yang positif, dinamik
[9] dan bersedia hidup penuh berani.
[10] Terakhir yang dikirakan amat penting kepada kita ialah dapat menenggelamkan sifat munafiq.

Begitulah hikmah berzikir menurut pendapat Syeikh Hakim Moinuddin Chisti.
Jadi, marilah kita bersama-sama menjadikan takwim harian kita dengan memasukkan zikir yang perlu dan mesti dilaksanakan. Insya-Allah dengan berzikir, aura dan tenaga kebangkitan jiwa dan kejernihan hati yang luhur dapat dizahirkan. Insya-Allah.

(saya petik :  http://epondok.wordpress.com)